Et Melhus for framtida!

Arbeiderpartiets visjon er en rettferdig verden uten fattigdom og i fred, der alle mennesker er frie, likestilte og har innflytelse på sine liv.

Alle er vi unike, uerstattelige og like mye verdt. Hver av oss skal ha muligheten til å leve gode liv, i små og store fellesskap. Derfor jobber vi for å skape et samfunn basert på frihet, solidaritet og like muligheter for alle.

Vår ideologi, eller grunnsyn, er sosialdemokrati. Vi bygger vår politikk på grunnverdiene frihet, likhet og solidaritet.

Einar Gimse Syrstad, fotograf Eidsmo

I Melhus har vi en god skole for barna våre, men vi kan og må jobbe for å få det enda bedre for alle.

Vi i Melhus Arbeiderparti vil at alle barn i Melhus skal få et gratis skolemåltid. Skolen vår er den viktigste forskjellsutjevneren vi har, men vi ser stadig større økning i barn som ikke får i seg et måltid i løpet av skoledagen og flere barn som ikke får et godt nok kosthold.

Sunn og god mat til alle gjør at barna får et bedret læringsmiljø og bedre konsentrasjon noe som fører til en bedret skole der elevene tar til seg kunnskap gjennom hele skoledagen.

Arbeiderpartiet vil være garantisten for at det er skole og barnehage på alle tettstedene i kommunen vår. Skolen er ofte det sosiale navet i bygda. Et sted der folk samles for alt fra sang og musikk til idrett og bingo. Derfor er det viktig at skolen består, først og fremst for elevens del, men også for hele bygda.

Innholdet i opplæringen er viktigst, derfor må de ansatte gis best mulig rammer for å utvikle skolen. Vi ønsker også å få flere faggrupper inn i skolen. Det vil gi muligheten for en mer praktisk skole. og flere alternative læringsarenaer.

En gutt smiler og gleder seg på første skoledag. Foto: Øivind Haug

En god skole for alle!

En god og verdig eldreomsorg vil alltid være en av Arbeiderpartiets viktigste saker. Kvaliteten på tjenesten og brukeren er i fokus, men skal kommunen levere gode tjenester er vi helt avhengig av de ansatte.

Arbeiderpartiet vil bygge omsorgsboliger i hele kommunen. Vi mangler i dag omsorgsboliger med heldøgns bemanning, og med flere eldre i årene som kommer, er behovet økende. Arbeiderpartiet vil derfor bygge omsorgsboliger i hele kommunen. Omsorgsboliger som blir mer enn bare bolig. Omsorgsboligene vil være levende møteplasser i bygda med fellesarealer der beboerne kan trives.

Vi vil doble andelen heltidsansatte i turnus. Gjennom aktivt samarbeid mellom kommunen og fagforeningene har andelen heltidsansatte blant de i turnus økt fra 13% til 32%. Det er rett utvikling, men det er fortsatt en vei og gå. For Melhus Arbeiderparti er det en viktig kamp. En kamp som berører mange. En kamp for de som sitter hjemme og venter på hver eneste ekstravakt for å få økonomien til å gå rundt. En kamp for de barna og samboerene som ikke kan planlegge noe sammen med mamma i helgene eller feriene. Og en kamp for de eldre som opplever mange forskjellige ansatte når de kunne ha fått flere kjente fjes. Arbeiderpartiet har satt et mål om at 65% av ansatte i kommunen skal ha heltidsstilling.

En helsearbeider geleider en eldre dame gjennom gangene i et helsebygg. Foto: Øivind Haug

De eldre fortjener en verdig eldreomsorg med ansatte som jobber heltid.

Vi vil bygge et kulturskolebygg med en storstue i Melhus. Kulturskolen er den organiserte fritidsarenaen som flest barn i Melhus deltar på, men i dag har kulturskolen alt for dårlige lokaler. Derfor vil vi bygge et nytt kulturskolebygg slik at våre barn har et sted å samles, for å drive med alt fra musikk, dans og drama, til kunst, sirkus og band m.m. Dette kulturskolebygget vil kunne være en samlingsplass for barn og unge i hele kommunen. Et sted de kan føle tilhørighet og eierskap til.

To barnehagebarn klemmer hverandre og smiler til kamera. Foto: Øivind Haug

Ja til et kulturskolebygg der barn og unge kan trives og ha det gøy.

Vi vil halvere prisen på månedskort på buss. Vi står i en tid der flere og flere merker at pengene ikke strekker til. Samtidig som vi skal gjennom et grønt skifte. Derfor vil vi halvere prisen på månedskort på buss noe som vil gjøre det enklere og billigere for folk å ta kollektivtransport. Samtidig som det utjevner forskjellene mellom folk!

En kvinnelig busssjåfør på jobben. Foto: Øivind Haug

Støtt oss i kampen for å halvere prisen på månedskort!

Arbeiderpartiet vil gjøre Melhus bedre ved å:

- Halvere prisen på månedskort på buss

-  Bygge omsorgsboliger i hele kommunen

-  legge til rette for næringsareal slik at flere arbeidsplasser kan skapes i Melhus. Vi må være positive og ha framtidstro for Melhus.

- sikre flere ansatte i helse og velferd heltidsstilling

- gratis skolemåltid for barna våre

- Beholde skole og barnehage i alle tettsteder

- utvikle alle tettstedene i kommunen vår gjennom forutsigbar boligplanlegging og tilrettelegging for næringsareal.

- sikre et seriøst og organisert arbeidsliv i kommunen

- sammen med idretten legge til rette for at flere unge kan drive med aktivitet uavhengig av størrelsen på lommeboka.

- Bygge et nytt kulturskolebygg

Oles

Vi må utvikle alle tettstedene i Melhus!

Melhus Arbeiderparti sitt program